در سال های اخیر سیستم های ضد سرقت فروشگاهی بسیار رایج شده اند. تعداد زیادی از فروشگاه ها و مغازه ها برای تامین امنیت، مجهز به دوربین های مدار بسته و گیت های فروشگاهی هستند. آیا می دانید گیت های فروشگاهی چگونه کار می کنند؟ و یا چند نوع گیت فروشگاهی داریم؟ در این مقاله سعی کردیم اساس کار گیت های فروشگاهی و انواع آن را شرح دهیم.
انتخاب مدل گیت فروشگاهی به عوامل مختلفی، مانند ابعاد و جنس کالا، نحوه در معرض خرید بودن و خطر سرقت وابسته است. هر کدام از گیت های موجود در بازار مزایا و معایبی دارند که در زمان انتخاب باید به آن ویژگیها توجه نمایید. شاپ گیت آلارم از بزرگترین تولید کنندگان تخصصی انواع گیت ضد سرقت فروشگاهی، انواع دزدگیر فروشگاهی مانند دزدگیر لباس، دزدگیر موبایل، دزدگیر دارو و دیگر تجهیزاتی جانبی امنیتی در ایران و کشورهای خاورمیانه میباشد. در ادامه مطلب به بررسی ویژگی ها، معایب و مزایای هر کدام از انواع گیتهای فروشگاهی میپردازیم.
گیت فروشگاهی چگونه کار می کند؟
گیت فروشگاهی (EAS: electronic article surveillance) یا همان ناظر الکترونیکی کالا، به سیستم امنیتی حفاظت از اجناس در فروشگاه ها گفته می شود. گیت فروشگاهی دستگاهی است که در خروجی فروشگاهها برای حفظ امنیت و جلوگیری از سرقت نصب میشود. تکنولوژی گیت فروشگاهی به چند بخش اصلی تقسیم میشود: آنتن، برد الکترونیکی، لیبل و تگ.
آنتن (سیستم تشخیص دهنده) معمولا در محل ورود و خروج فروشگاه ها قرار می گیرد. برد الکترونیکی مهم ترین بخش از گیت فروشگاهی است که در داخل آنتن قرار داده شده است. لیبل و تگ که بر روی اجناس متصل میشوند. این تگ ها در هنگام خروج اجناس توسط پرسنل فروشگاه از روی کالا جدا و یا غیر فعال میگردند.
عملکرد گیت های فروشگاهی بدین صورت است که اگر تگ یا لیبل اجناس بین ۲ آنتن دستگاه قرار گیرد، سیستم با بوق هشدار داده و خروج کالا بدون مجوز را به فروشگاه اطلاع میدهد.
انواع گیت فروشگاهی
گیت های فروشگاهی با توجه به کاربرد و فرکانس به ۴ گروه تقسیم میشوند:
۱. گیت فروشگاهی RF
۲. گیت فروشگاهی AM
۳. گیت فروشگاهی EM
۴. گیت فروشگاهی RM
اگر می خواهیم درباره خصوصیات و ویژگی های هر کدام از گیت ها اطلاعاتی داشته باشید ادامه مطلب را مطالعه نمایید.
۱- گیت فروشگاهی RF
گیت فروشگاهی RF (radio frequency) که از مشهورترین دزدگیرهای موجود در بازار که بدلیل کارایی بالا، نصب سریع و آسان در مقایسه با سایر مدل ها و قیمت مناسب از متداولترین گیتها در فروشگاهها میباشد.
امواج رادیویی در این نوع گیت بین فرکانس ۲ تا ۱۰ مگا هرتز است که فرکانس معروف گیت RF حدود ۸.۲ مگاهرتز است و دارای لیبلهای چسبی تخت با سایز حدود ۴ در ۴ سانتی متر و تگهای متعدد است و بیشتر در کتاب فروشیها و فروشگاههای مختلف استفاده میشود. که لیبل ها و تگ ها ارزان است. طرز کار این گیت به این صورت است که بعد از فروش جنس، لیبلها توسط دستگاه مخصوص غیر فعال میشوند و تگ ها نیز توسط دستگاه جداساز تگ از کالا جدا می شود.
از معایب گیت فروشگاهی RF نیز میتوان به مشکل تداخل امواج اشاره کرد. که در صورت وجود بیش از یک دستگاه RF با فرکانس مشخص (بعنوان مثال دو فروشگاه همجوار)، امکان ایجاد تداخل امواج و از کار افتادن دستگاه وجود دارد. البته این مشکل راه حلهایی دارد که کارشناسان شرکت آوانگارد با بررسی های درست در ابتدای نصب، مانع از ایجاد این مشکل می شوند. همچنین گیت RF به علت محدودیت های فنی مختلف دارای گیرایی کمتری می باشد و برای پوشش محدوده وسیع درگاه یک فروشگاه باید تعداد زیادی از آنتن های گیت RF را پشت سر هم نصب نمود.
۲- گیت فروشگاهی AM
گیت فروشگاهی AM (acousto-magnetic) با فرکانس ۵۸ کیلوهرتز نوع دیگری از دزدگیرهای الکترونیکی که از امواج مغناطیسی-آکوستیکی استفاده می کند. از مزایای این نوع گیت می توان به حساسیت بیشتر، قدرت پردازش بالای آنتنهای گیت در شناسایی سیگنال لیبل ها و تگ ها با درصد خطا بسیار پایین و عدم تداخل امواج اشاره کرد. این گیت فروشگاهی با فرکانس استاندارد ۵۸KHZ کار میکند و آنتن گیرنده و فرستنده آن در جلو در ورودی فروشگاه قرار داده میشوند.
قیمت این نوع گیت فروشگاهی در مقایسه با گیت مدل RF کمی گرانتر میباشد؛ اما فواصل بیشتری را پوشش میدهد و نیاز به گذاشتن آنتن های زیاد را برطرف میکند که نوعا در هزینه ها بسیار صرفه جویی می شود و ویترین فروشگاه حفظ می شود. اغلب از گیت فروشگاهی AM جلوی درب فروشگاههای عریض مانند هایپر مارکت ها، فروشگاه های آرایشی و عطر و ادکلن، فروشگاه های موبایل فروشی و … برای شناسایی لیبل کالاهایی مانند لوازم آرایشی و بهداشتی، کالاهای فلزی و لوازم الکترونیکی مانند موبایل استفاده میشود.
۳- گیت فروشگاهی EM
گیت فروشگاهی EM (Electromagnetic) ابعاد بزرگ و محدوده پوشش کمی نسبت به مدلهای دیگر دارد. فرکانس این مدل گیت فروشگاهی بین ۱ هرتز تا ۲۰۰۰ هرتز است و محدوده پوشش آن حداکثر تا ۸۰ سانتیمتر قدرت دارد.
اما برتری گیت فروشگاهی EM نسبت به مدلهای قبلی، قابلیت فعال و غیر فعال کردن نامحدود لیبلهای آن است. در مدلهای RF و AM بعد از غیرفعال کردن لیبل امنیتی، دیگر آن لیبل قابلیت استفاده مجدد ندارد، اما در گیت EM این قابلیت وجود دارد و لیبل های غیر فعال شده قابل شارژ مجدد هستند. از مزایای دیگ این گیت می توان به انعطاف پذیری لیبلهای آنها اشاره کرد که به راحتی قابل نصب بر روی هر جسمی و با هر ابعاد میباشد.
گیت فروشگاهی EM برای استفاده در مکانهایی که کالاهای را به امانت میدهند، مانند کتابخانهها مناسب است. قیمت نسبتا بالا از دیگر معایب این گیت به شمار میرود.
۴- گیت فروشگاهی RM
گیت فروشگاهی RM بصورت ترکیبی از تکنولوژی های دو مدل گیت RF و AM ساخته شده است.
تکنولوژی گیت فروشگاهی RM به گونه ای است که توانایی ها و قابلیت های سودمند هر دو نوع گیت فروشگاهی AM و گیت فروشگاهی RF را دارا میباشد. به طور مثال در تکنولوژی گیت فروشگاهی RM تداخل فرکانس، که در گیت های مدل AM و RF وجود داشت و جزو معایب مدل های ذکر شده بود، را ندارد. محدوده پوشش دهی در گیت RM نسبت به گیت های دیگر افزایش یافته، لیبل های گیت AM و RF به بیش از ۱۰۰ سانتی متر و در تگ های هر دو مدل بیشتر از ۱۳۰ سانتی متر قابل ردیابی و پیگیری هستند و صاحبان فروشگاهها میتوانند از هر ۲ فرکانس بصورت تجمیع و همزمان در گیت فروشگاهی RM استفاده نمایند.
انواع گیت فروشگاهی یکی از مطمئنترین تجهیزات امنیتی دیجیتالی هستند که امکان تقلب در آنها خیلی پایین میباشد. شرکت بازرگانی آوانگارد از سال 1389 در زمینه محصولات با کیفیت امنیتی و ضد سرقت اجناس فروشگاهی حضور داشته و افتخار اولین و بزرگترین وارد کننده کننده گیت های ضد سرقت فروشگاهی را برای کشور به ارمغان آورد که این محصولات با استقبال بسیار زیادی در بازار داخلی و بازارهای خاورمیانه روبرو شد.
در صورتی که مایل به خرید گیت فروشگاهی و تجهیزات امنیتی فروشگاه ها و محل کار خود میباشید، برای دریافت مشاوره رایگان و ارسال اطلاعات تکمیلی متناسب با نیاز شما از طرف کارشناسان فروش شرکت بازرگانی آوانگارد میتوانید با شماره های شرکت تماس حاصل نمایید.
شماره تلفن خط ویژه شرکت بازرگانی آوانگارد: 09128582740
رپورتاژ آگهی – این مقاله به صورت آگهی در وبسایت بهترین هست قرار گرفته و تایید صحت و درستی محتوای منتشر شده، برعهدهی ناشر مقاله است.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.