بوکلی فارسی
بوکلی یکی از بهترین و شاید حتی تنها نرمافزار کاربردی وردپرس برای ایجاد وبسایت رزرواسیون کاملا اتوماتیک است. از آنجاییکه این پلاگین تا حدود بسیار زیادی سخت و بد قلق است، در این مقاله تصمیم گرفتیم که آموزش استفاده از آن برای مدیران و ادمینهای سایت را به صورت قدم به قدم آموزش دهیم.
در این آموزش، از نسخه بوکلی ژاکت برای ارائهی آموزشها استفاده شده، اما اساسا نسخهی ارائه شده در وبسایت راستچین نیز بر همین مبنا بوده و تفاوتی خاصی وجود ندارد. اگر نیاز به دانلود نسخه اصلی و اورجینال بوکلی دارید، از لینک زیر استفاده کنید.
آموزش ایجاد فرم در بوکلی
با استفاده از بوکلی، میتوانید بینهایت خدمت را در لیست خود ارائه دهید و فردی که به وبسایت مراجعه کند، بتواند یکی از آنها را انتخاب کند. پیش از اینکه توضیحات بیشتری دهیم، ابتدا نگاهی به صفحهی رزرو نوبت (که به مراجع نمایش داده میشود)، بیندازید:
فرم رزرو نوبت در قسمت فرانت اند (یا نمای مشتری) سایت، مشابه تصویر فوق است. همانطور که مشاهده میکنید، رزرو نوبت بوکلی در پنج مرحله انجام شده که در مرحله اول، ابتدا باید دستهبندی خدمات، سپس نوع خدمت و نهایتا ارائه دهندهی خدمت انتخاب شود. باکس زیر فرم رزرو نیز مربوط به انتخاب اولیهی تاریخ، روز و ساعات مد نظر مراجع یا همان فیلترهای مربوط به رزرو نوبت است. در نظر داشته باشید که برای ساخت فرم فوق، باید سه مرحله کار را انجام دهید:
- ایجاد دسته بندی (ها)
- ایجاد خدمت (یا خدمات) و اختصاص به دسته بندی
- ایجاد کارمند (یا کارمندان) و انتخاب خدمت
در ادامه، هر سه مرحله توضیح داده خواهد شد.
دسته بندی خدمات بوکلی
در بوکلی، هر خدمت در قالب یک دسته از خدمات مشخص میشود. فرض کنید شما صاحب یک مجموعهی بزرگ تفریحی هستید که در آن، رستوران، کافی شاپ، سینما، بیلیارد، بولینگ و … وجود داشته و هر مجموعه نیز خدمات مخصوص به خود را ارائه میدهد. یا مثلا فرض کنید که کسب و کار شما مربوط به یک مجموعه خدمات درمانی و بهداشتی است که در آن، دندانپزشکی، مشاوره روان درمانی، خدمات زیبایی و … ارائه شده باشد.
بنابراین، هر خدمتی که قرار است امکان رزرو آن از طریق بوکلی فراهم شود، مربوط به یک دستهبندی خدماتی است. برای اینکه خدمت را تعریف کنید، ابتدا بهتر است که دستهبندی خدمات را ایجاد کنید. در صورتیکه فقط یک نوع خدمت ارائه میکنید (مثلا فقط خدمات دندانپزشکی یا روان درمانی)، کافی است که یک دستهبندی (با هر عنوانی) ایجاد کرده و خدمات خود را در ذیل این دسته، ارائه دهید.
برای ایجاد خدمت جدید، ابتدا از منوی سمت راست وردپرس، برروی بوکلی (یا Bookly) و سپس برروی سرویس ها کلیک کنید (مطابق تصویر زیر):
با کلیک برروی این گزینه، صفحهای به شما نمایش داده میشود که تمامی خدماتی که از پیش تعیین کردهاید، به صورت لیست کامل به نمایش درآمده است. در مرحله اول، از گزینهی بالای صفحه، برروی دستهبندی کلیک کنید تا یک پاپ آپ برای شما به نمایش درآید (برای دیدن عکسها با سایز بزرگ، برروی عکس کلیک کنید).
در پاپ آپ، نام کلی دستهبندی خدمات را انتخاب کرده و سپس حتما برروی دکمه ذخیره کلیک کنید. دقت داشته باشید که هر کسب و کار میتواند حداقل یک دستهبندی خدمات و حداکثر بینهایت دستهبندی داشته باشد. بعد از اضافه کردن دستهبندیها، حال نوبت به اضافه کردن خدمات خواهد رسید.
تعریف خدمت یا سرویس
خدمت یا سرویس، همان ستون دوم در فرم رزرو نوبت بوده که در تصویر اول نمایش داده شد. برای تعریف سرویس جدید بوکلی، مطابق تصویر زیر، برروی گزینه اضافه کردن خدمات کلیک کنید تا پاپ آپی مطابق تصویر زیر، باز شود. در این پاپ آپ، فقط نام سرویس/خدمت را وارد کنید و سپس برروی دکمه ایجاد سرویس کلیک کنید.
به محض زدن دکمه ایجاد سرویس، نام این سرویس به لیست صفحه اضافه شده که باید برای ادامه کار، برروی گزینه ویرایش در مقابل نام همان سرویسی که اضافه کردید، کلیک کنید تا در پاپ آپ باز شده، باقی اطلاعات آن را اصلاح نمایید. نمایی از این پاپ آپ که مربوط به اعمال و اصلاح ویژگیهای خدمت/سرویس است در تصویر زیر نمایش داده شده است.
تنظیمات اطلاعات سرویس در بوکلی
در اولین تب این صفحه که با عنوان عمومی است، اطلاعات کلی هر سرویس باید وارد شود. ابتدا نام سرویس یا همان عنوان (که پیشتر وارد کرده بودید)، سپس دستهبندی را اتخاب کنید (همان دستهبندی که قبلا ایجاد کرده بودید). گزینه رنگ برای قسمت نمایش در تقویم گوگل بوده که در قسمتهای بعدی مقاله به آن اشاره خواهیم کرد. در صورتیکه نمایش عمومی را انتخاب کنید، این خدمت در قسمت فرانت وبسایت (فرم نمایش داده شده به مشتری) نمایش داده شده و در صورتیکه گزینه خصوصی را انتخاب کنید، انتخاب این خدمت فقط در اختیار ادمین سایت خواهد بود (در فرم مشتری نمایش داده نمیشود).
در قسمت قیمت هر نوبت، میتوانید قیمت پیشفرض این سرویس/خدمت را انتخاب کرده و در قسمت ارائه دهندگان نیز میتوانید از لیست ارائه دهندگان، نام ارائه دهنده (فرد) یا مجموعه را انتخاب کنید. قسمت اولویت ارائه دهندگان به هر کدام را میتوانید به صورت پیشفرض رها کنید. دقت داشته باشید که قیمت و ارائه دهنده را در مراحل بعدی میتوان اضافه کرد که توضحی داده خواهد شد.
در تب دوم که با نام زمان است، شما باید مدت زمان سرویس/خدمت را انتخاب کنید. گزینههای طول بازه زمان و بسته شدن زمان را به صورت پیشفرض قرار دهید.
در آخرین تب با نام پیشرفته در تنظیمات سرویس بوکلی، امکان ایجاد کردن جلسایت آنلاین، محدودیت رزرو برای هر کاربر و نهایتا حداقل زمان مورد نیاز پیش از رزرو نوبت و حداقل زمان برای لغو نوبت رزرو شده را تعیین کنید. دقت داشته باشید:
- برای فعال کردن جلسات آنلاین بوکلی، ابتدا باید در قسمت تنظیمات خود بوکلی-> جلسه آنلاین، این امکان را فراهم کرده باشید و یک اکانت زوم ایجاد کرده باشید.
- برای محدود کردن رزرو نوبت، حتما باید ایجاد حساب کاربری وردپرس برای مشتریان را از قسمت تنظیمات -> مشتریان بوکلی فعال کرده باشید.
اضافه کردن ارائه دهنده به بوکلی
آخرین قسمت برای ایجاد یک فرم تمام اتوماتیک بوکلی در وبسایت رزرواسیون اتوماتیک، اضافه کردن ارائه دهنده است. ارائه دهنده میتواند نام دکتر، روان درمان گر، کافه، آرایشگر، صندلی سینما و … باشد. تنظیم آن، بستگی به نوع کسب و کار شما دارد. برای اضافه کردن ارائه دهنده و یا ادیت کردن اطلاعات وی، مطابق تصویر زیر، ابتدا گزینه بوکلی (یا Bookly) و سپس گزینه ارائه دهندگان را انتخاب کنید:
با کلیک برروی این گزینه، وارد صفحهی مربوط به ارائه دهندگان خواهید شد. تمامی ارائه دهندگان به صورت لیست در این صحفه به شما نمایش داده شده که برای اضافه کردن نام جدید، میتوانید برروی دکمه سبز رنگ با عنوان اضافه کردن کارمند کلیک کنید تا صفحهای به صورت پاپ آپ باز شود.
در صفحهی پاپ آپ (مطابق تصویر زیر)، ابتدا نام کارمند را وارد کنید (این همان نامی است که در فرم رزرو و در ستون آخر به مراجع نمایش داده میشود)، سپس در صورت تمایل، ایمیل و شماره تماس وی را وارد کرده و باقی تنظیمات را به صورت پیش فرض رها کرده و برروی دکمه ذخیره کلیک کنید.
پس از این کار، نام کارمند به لیست اضافه شده و لازم است تا با کلیک کردن برروی گزینه ویرایش در مقابل نام کارمند (در صفحهی اصلی ارائه دهندگان) وارد صفحهی پاپ آپ جدید شوید تا خدمات ارائه شده، قیمت هر خدمت، زمانهای حضور در هفته، تقویم کاری و … را تکمیل کنید. نمایی از صفحهی جدید اصلاح اطلاعات کارمند بوکلی، مطابق تصویر زیر است:
در تب اولیه یا همان جزئیات، باید اطلاعات اولیه شامل نام، کاربر وردپرس، ایمیل، تلفن و رنگ را انتخاب نمایید. در این صفحه، توجه به چند نکتهی زیر بسیار مهم است:
- اگر کارمند باید بتواند وارد پنل بوکلی شده و وقتهای خود را مشاهده کند، حتما باید یک اکانت کاربری در وردپرس داشته باشد و همچنین از قسمت کاربر در لیست کشویی، نام کاربریاش انتخاب شود.
- اگر قرار است برای کارمند ایمیل ارسال شود (اطلاع رسانی از نوبتهای رزرو شده یا کنسل شده و …)، حتما باید ایمیل کارمند وارد شود. در غیر این صورت، نیازی به وارد کردن ایمیل نیست.
- اگر قرار اس برای کارمند، پیامک ارسال شود (اطلاع رسانی نوبتها)، حتما باید شماره موبایل وی وارد شده باشد.
- قسمت رنگ، مربوط به بک اند (سمت ادمین) بوده و در قسمت تقویم گوگل، نوبتهای رزرو شده با این کارمند، با رنگی که در بالا انتخاب میکنید، نمایش داده میشود.
- قسمت مربوط به نمایش، برای نشان داده شدن این کارمند در فرم رزرو (فرانت – سمت کاربر) بوده و اگر در حالت خصوصی انتخاب شود، فقط در تقویم گوگل و توسط ادمین وبسایت، قابل انتخاب خواهد بود.
- قسمت دستهبندی، برای بهتر تفکیک کردن کارمند (در سمت ادمین) بوده و کاربردی در سمت فرانت (فرم رزرو نمایش داده شده به مراجع)، ندارد.
بعد از اعمال تنظیمات فوق، باید به تب مربوط به پیشرفته، مراجعه کنید که نمایی از آن، در تصویر زیر نمایش داده شده است.
در تب دوم یا همان تب پیشرفته ارائه دهندگان بوکلی، میتوانید تعداد ساعاتی که کارمند حق ارائهی خدمات در طول روز را دارد، محدود کرد. این محدودیت از حداقل 1 ساعت الی 23 ساعت، قابل تغییر است. در صورتیکه برروی پیشفرض قرار گیرد، هیچ محدودیتی در ساعات ارائهی خدمات در طول روز وجود نخواهد داشت. در صورتیکه کارمند در مکان به جز ایران حضور دارد، میتوانید منطقه زمانی را اصلاح کرده تا در تنظیمات بعدی (تب زمانبندی)، دچار مشکل نشوید. اگر کارمند نیز در ایران است، بهتر است این گزینه را برروی پیشفرض رها کرده و وارد تب بعدی به نام سرویسها شوید.
اختصاص خدمت به ارائه دهنده در بوکلی
حال نوبت به آن رسیده تا با وارد شدن به تب سرویس ها، ارتباط میان ارائهدهنده و سرویس (که قبلا تعریف کرده بودیم) را ایجاد کنیم. با وارد شدن به این تب، با لیست خدمات در ذیل هر دستهبندی، مواجه خواهیم شد. هر تعداد دستهبندی و خدمتی که قبلا تعریف کرده باشید، در این صفحه نمایش داده خواهد شد.
در تصویر فوق، گزینه مشاوره در حقیقت دستهبندی ای است که ما تعریف کردیم و آیتمهای زیری (فردی، کودک و نوجوان و …) در حقیقت سرویسها یا همان خدمات ارائه شده است. در این مرحله، باید مشخص کنید که کارمندی که نامش را قبلا تعریف کرده بودید، کدام یک از خدمات را ارائه میکند. با زدن تیک هر یک از خدمات، باکس مربوط به قیمت هر نوبت باز شده و میتوانید قیمت این خدمت که توسط این کارمند ارائه میشود را مشخص کنید (به ریال و تومان واحد پول دقت نمایید).
بعد از این مرحله، نوبت به تعیین زمانهای حضور کارمند در طول روز رسیده که در تب زمانبندی ارائه شده است:
در تب زمانبندی، باید روزهایی که در آن، کارمند خدمات میدهد را مشخص کنید. برای مثال، اگر کارمند فقط روزهای شنبه از ساعت 10 الی 16 حضور داشته و از ساعت 12 الی 13 همان روز کار را متوقف میکند (مثلا برای نماز و نهار)، تنظیم ساعات حضور این کارمند، مطابق با تصویر فوق خواهد بود. یعنی ابتدا ساعات کلی حضور از ساعت 10 الی 16 اعمال شده و سپس با افزودن وقفه، ساعات 12 الی 13 از آن کم خواهد شد.
در تب آخر نیز که با نام روزهای تعطیل نمایش داده شده، میتوانید تقویم سال کارمند را به صورت یکجا ادیت کرده و روزهایی که حضور ندارند را از تقویم، حذف کرد. ابتدا به تصویر زیر نگاه کنید (برای مشاهده تصویر با ابعاد بزرگتر، روی تصویر کلیک کنید):
دقت داشته باشید که این تقویم، مخصوص به هر یک از کارمندان یا ارائه دهندگان بوده و با تقویم کلی مجموعه (روزهای تعطیلی مجموعه) متفاوت است. کاربرد این تقویم تنها زمانی است که کارمند، تقاضای مرخصی کرده باشد و یا برای یک دورهی مشخص، تصمیم گرفته باشد که خدمات ندهد. در قسمتهای بعدی مقاله، نحوه تنظیم تقویم حضور بوکلی را توضیح خواهیم داد.
با تمام شدن اعمال تنظیمات هر کارمند و مشخص کردن ساعات حضور، خدمات، قیمت هر خدمت و نهایتا تقویم حضور، نوبت به فشردن دکمه ذخیره رسیده است. پس از این کار، تمامی اطلاعات مربوط به دستهبندی خدمات، خدمات و نهایتا ارائه دهندگان تکمیل شده و فرم شما تکمیل میشود.
اضافه کردن فرم بوکلی به صفحات وردپرس
حال همه چیز آماده است تا فرم را در یک صفحه یا یک نوشته از وبسایت وردپرس اضافه کنید. برای این کار، صفحه را ایجاد کرده و وارد آن شوید، سپس با کلیک کردن بروی علامت مثبت در ویرایشگر رایج وردپرس، المان زیر را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که این فرم، در تمامی صفحه سازها نیز نمایش داده خواهد شد:
با زدن این دکمه، کد کوتاهی به صفحه اضافه شده که بعد از آپدیت کردن صفحه، فرم اولیه بوکلی در فرانت سایت نمایش داده خواهد شد. کد کوتاه بوکلی که خودتان نیز میتوانید با هر صفحهسازی (المنتور – ویژوال کامپوزر) از آن استفاده کنید، این است:
[bookly-form]
بهینه سازی فرم بوکلی
در بسیاری از وبسایتهای رزرواسیون، تنها یک دستهبندی برای خدمات وجود دارد. مثلا در همین وبسایتی که از تصاویر آن برای ایجاد این آموزش استفاده گردید، تنها دستهی خدمات، “مشاوره” بوده، اما خدمات متنوعی از جمله مشاوره فردی، کودک و نوجوان و … ارائه شده است. بنابراین، بهتر است که قسمت مربوط به دسته بندی، از فرم رزرو حذف شود. همچنین، از آنجاییکه فیلتر زمانی عموما کاربرد ندارد، میتوانید فیلتر زمانی را نیز از زیر فرم اولیه حذف کنید تا مخاطب بعد از انتخاب خدمت و ارائه دهنده، به جدول رزرو نوبت منتقل شده و بهترین زمان و بهترین روز را از لیست انتخاب کند.
برای حذف و عدم نمایش هر یک از فیلترها، همانند تصویر زیر، از قسمت سایدبار و تنظیمات مربوط به بوکلی استفاده کنید.
با روشن کردن گزینههای مخفی کردن در مقابل دسته، تاریخ، ایام هفته و بازه زمانی، فرم بهتری از لحاظ تجربهی کاری، برای کاربران خود ایجاد کنید. کد کوتاه این فرم به شکل زیر بوده و تصویر آن نیز در قسمت فرانت (نمای مشتری)، مطابق زیر خواهد بود:
[bookly-form category_id="1" hide="categories,date,week_days,time_range"]
همانطور که مشاهده میکنید، با مخفی کردن دسته بندی و فیلتر زمانی، فرآیند رزرو نوبت بسیار سریعتر و محدود به خدمت و ارائه دهنده شده است. پس از انتخاب خدمت و ارائه دهنده (که در تصویر بالا با عنوان دکتر نمایش داده شده)، جدول زمانی بوکلی نمایش داده میشود که مطابق تصویر زیر است:
در صفحهی جدید، دقیقا همان پنج مرحله که مراجع در فرآیند رزرو مشاهده میکند، به صورت تبهای متوالی به شما نمایش داده شده است. تصویری از این صفحه به شکل زیر بوده که با کلیک کردن تبها، میتوانید تمام متون را به شخصی سازی نمایید. همچنین، رنگ کلی فرم (پس زمینه دکمهها و سربرگ ستونها و …) نیز از طریق دکمهی بالای صفحه با عنوان گزینش رنگ قابل تغییر است.
به دلیل فارسی بودن توضیحات در افزونه بوکلی ژاکت، احتمالا نیازی به توضحیات بیشتر در این صفحه نباشد. اما اگر دانش اندکی از CSS و HTML داشته باشید، میتوانید با استفاده از دکمه ویرایش استایل، کدهایی را وارد کنید تا فونت، رنگ نوشتهها، سایز آنها و بسیاری از ویژگیهای ظاهری فرم را به دلخواه خودتان تغییر دهید. فراموش نکنید که این تنظیمات فقط مربوط به ظاهر فرم رزرو نوبت بوکلی بوده و هیچ ربطی به تنظیمات اصلی ندارد.
تنظیم پنل پیامکی در Bookly
یکی از قسمتهای بسیار مهم سامانه رزرواسیون اتوماتیک، ارسال پیامکهای رزرو نوبت، لغو نوبت، یادآوری و … است. برای این کار، ابتدا باید یک پنل پیامکی خریداری کنید. در مقاله بررسی ارائهدهندگان پنلهای پیامکی و انتخاب بهترین پنل پیامکی توضیحاتی در خصوص تفاوتها، قیمتها و … ارائه کردهایم و در نهایت نیز بهترین پنل پیامکی را معرفی کردیم که با کلیک برروی این لینک، میتوانید این مقاله را مطالعه کنید.
به هر حال، بعد از خرید پنل پیامکی، یک شماره خدماتی، یوزر و پسورد در اختیار شما قرار خواهد گرفت. بعد از نصب پلاگین Bookly، از نوار سمت راست وردپرس به قسمت بوکلی کلاد (در زیر گزینه بوکلی) مراجعه کنید. در صفحهی جدید، با تصویر زیر مواجه خواهید شد.
در مرحله اول، باید برروی گزینه سبز رنگ ثبت نام در بالای صفحه کلیک کرده و با استفاده از یک ایمیل و تعیین نام کاربری، قسمت مربوط به sms notification بوکلی را فعال کنید. این فعالسازی هیچ ربطی به پنل پیامکی شما نداشته و باید پیش از استفاده از خدمات اعلان پیامکی، ابتدا این فعال سازی انجام شود. پس از ثبت نام، کدی برای ایمیل شما ارسال شده که با وارد کردن کد در این قسمت، فعالسازی اعلان پیامک انجام میشود.
بعد از این مرحله، از منوی سمت راست وردپرس، گزینه بوکلی و سپس تنظیمات را انتخاب کنید. در صفحهی جدید و از قسمت منو، گزینهی پنل پیامکی را مطابق تصویر انتخاب نمایید.
در صفحهی باز شده، بوکلی نسخه ژاکت چند پنل پیامکی را به صورت آماده در اختیار شما قرار داده است. پارس گرین، آی پی پنل (مثلا فراز پیامک)، کاوه نگار، ملی پیامک و سهند اس ام اس جزو این پنلهای از پیش آماده هستند.
اگر از فراز پیامک (یا همان فراز اس ام اس) استفاده میکنید، کافی است که آن را در حالت فعال قرار داده، آدرس را مطابق آموزش همان ippanel.com وارد کرده، شماره خط خدماتی را 3000505 انتخاب کرده، یوزر و پسوردی که از پنل پیامکی دریافت کردید را وارید کنید. همه چیز آماده است! یادتان نرود که حتما دکمه ذخیره در پایین صفحه را کلیک کنید تا تنظیمات اعمال شود.
تنظیم درگاه پرداخت در بوکلی ژاکت
نسخه بوکلی ژاکت، به صورت پیش فرض پرداختهای پی پل، زرین پال، پی آی آر و بانک ملت را پشتیبانی کرده که تنها لازم است تا اطلاعات هر درگاه را در آن وارد کنید.
برای مثال، اگر از زرین پال استفاده میکنید، تنها کافی است که مرچنت کد را در باکس مربوطه وارد کرده و آن را فعال نموده و برروی دکمهی ذخیره کلیک کنید.
برای رفتن به قسمت مربوط به تنظیمات درگاه پرداخت بوکلی، از منوی سمت راست، گزینه بوکلی و تنظیمات را انتخاب کرده و سپس از منو، گزینه پرداخت را کلیک کنید.
سوالات کاربردی ادمین ها
اگر پرسنل یا کارمند، برای مدتی قصد دارد به مرخصی برود، بهتر است از قسمت ارائه دهندگان، گزینه ویرایش را در مقابل نام کارمند زده و در قسمت روزهای تعطیل، تاریخی که وی حضور ندارد را انتخاب کرده و تعطیل نمایید.
در این صورت، دو روش وجود دارد. در هر دو روش، باید به قسمت ارائه دهندگان رفته و گزینه ویرایش مقابل نام کارمند/پرسنل را انتخاب کنید تا پاپ آپ مربوط به ویرایش کارمند باز شود.
در روش اول، در تب جزئیات و در زیر صفحه و در قسمت نمایش، برروی گزینهی آرشیو کلیک کنید تا این ارائه دهنده، به فهرست ارائه دهندگان آرشیوی (حذف از لیست) منتقل شده، گزینهی ذخیره را زده و نهایتا نیز برروی دکمه قرمز رنگ آرشیو کلیک کنید. با این کار، این ارائه دهنده از لیست فرانت سایت و همچنین بک سایت (برای ادمین) حذف خواهد شد.
اگر زمانی نیاز داشتید تا یک فرم اختصاصی (برای خدمت مشخص و با ارائه دهندهی مشخص) استفاده کنید، کافی است در صفحهی مد نظر خود، ابتدا فرم رزرو را اضافه کنید، سپس از منوی سمت چت وردپرس (مطابق تصویر)، ابتدا خدمت یا ارائه دهنده را انتخاب کنید و سپس برروی گزینه مخفی کلیک کنید. با این کار، در فرم رزرو آن صفحه، خدمت یا ارائه دهنده به صورت پیش فرض انتخاب شده و غیر قابل تغییر خواهد بود.
در تصویری که مشاهده میکنید، دسته بندی به صورت پیش فرض برروی مشاوره انتخاب شده و مخفی شده، سرویس یا همان خدمت نیز به صورت پیش فرض برروی فردی (بزرگسال) انتخاب و مخفی شده است. بنابراین، در فرم رزرو، مراجع تنها میتواند ارائه دهندگانی را انتخاب کند که این خدمت را ارائه کرده باشند.
در این صورت، فرم رزروی که مراجع مشاهده میکند، تنها یک فیلد انتخابی داشته که در تصویر مشاهده میکنید.
تمامی تنظیمات مربوط به ارسال پیامکها، در قسمت بوکلی-> اعلان پیامک قابل دسترسی است. مثلا اگر قصد دارید که پیامک رزرو نوبت هم برای مشتری و هم برای ارائه دهنده ارسال شود، به آدرس گفته شده بروید و سپس برروی گزینه ویرایش در مقابل نام اعلان کلیک کنید.
- پیامک تایید رزرو نوبت برای مشتری
- پیامک تایید رزرو نوبت برای کارمند
- لغو نوبت برای مشتری
- لغو نوبت برای کارمند
- یادآوری به مشتری در خصوص نوبت (نیاز به اعمال کرون جاب در هاست)
- ارسال لیست قرارهای آتی به کارمند (نیاز به اعمال کرون جاب در هاست)
متن تمامی این پیامکها قابل تغییر و شخصی سازی است. اگر میخواهید هر کدام از این پیامکها علاوه بر مخاطب اصلی (مشتری یا کارمند)، برای یک شماره مشخص نیز ارسال شود، کافی است همانند تصویر بالا، ابتدا به قسمت تنظیمات اطلاع رسانی رفته و گزینه سفارشی از بخش گیرندگان را تیک زده و شماره مد نظر خود را وارد کنید.
برای ارسال پیامکهای و ایمیلهای یادآوری در بوکلی، باید یک کد کوچک در قسمت کرون جاب سی پنل تنظیم شود. این کد، به شکل زیر است:
wget -q -O - https://testdomain.com/wp-cron.php
حواستان باشد که قسمت مربوط به testdomain.com را با آدرس دقیق وبسایت خود تغییر داده، اما به قبل و بعد آن، دست نزنید. برای اعمال این کرون جاب در سی پنل، ابتدا وارد سی پنل خود شده و گزینه Cron Jobs را انتخاب کنید.
دقت داشته باشید که ممکن است ظاهر پنل شما متفاوت باشد، اما حتما گزینهای به نام Cron Jobs وجود دارد که با کلیک کردن بر روی آن، صفحهای مشابه تصویر زیر باز خواهد شد.
کد بالا را در قسمت Command کپی کند (نام دامنه اصلاح شود) و سپس از قسمت Command Setting گزینهی Once an Hour را انتخاب کنید و در نهایت برروی ذخیره کلیک کنید. البته یک روش بسیار آسانتر نیز وجود داشته که به تیم پشتیبانی هاست خود پیغام دهید و از ایشان درخواست کنید تا کد کرون جاب شما را برای اجرای ساعتی، فعال کنند!
خرید افزونه بوکلی
اگر نسخه رایگان پاسخگوی نیاز شما هست، میتوانید آن را از مخزن وردپرس دانلود و نصب نمایید. اما اگر امکانات نسخهی پرو پاسخگوی نیاز شما هست، میتوانید بوکلی پرو را از این لینک خریداری کنید. البته، برای کاهش قیمت تمام شده، میتوانید از نسخههای سایت آماده که در این لینک ارائه شده نیز استفاده نمایید.
نیاز به کمک دارید؟
اگر برای راهاندازی وبسایت رزرو آنلاین با بوکلی نیاز به کمک دارید و یا در بخشهایی از این وبسایت دچار مشکل شدهاید، به صفحهی تماس با ما مراجعه کرده و درخواست خود را اعلام کنید. خوشحال خواهیم بود اگر بتوانیم کمکی کرده باشیم. اگر این مقاله، توانست دانش شما را افزایش داده و یا گرهای از کار شما باز کند، امتیاز شما به این مقاله، باعث دلگرمی ما خواهد بود.
سلام
یه مشکلی هست که امکان لغو رزرو توسط کاربر وجود نداره و باید از طریق پنل لغو انجام بشه
یا هم امکان رجیستر و لاگین بذاریم برای سایت و بعدش توسط اون لغو بکنه
راهی داره لغو توسط کاربر ؟
23
هادی عزیز
در بوکلی، دو پروسه مختلف رزرو نوبت وجود داره. مدل اول، بدون نیاز به ثبت نام هست، مدل دوم با ثبت نام. در مدل دوم که کاربر ثبت نام میشه، امکان مشاهدهی نوبتهای رزرو شده و لغو/حذفشون وجود داره.
بهترین هست.
24
سلام من از افزونه بولکی برای کلینیک پوست و زیبایی استفاده میکنم و مشکلی که دارم اینه :
برخی از خدمات مثلا خدمات لیزر فقط در روز های زوج انجام میشه و متاسفانه فقط برای دکتر ها میشه تعیین کرد که از چه بازه ای تا چه بازه حضور دارند و نمیشه برای خدمات محدودیت روز و ساعت تعیین کرد. ممنون میشم راهنمایی کنید.
23
رضای عزیز
شما میتونید برای هر خدمت، دکتر مجزایی (حتی با نام مشابه) تعریف کنید. مثلا دکتر عباداللهی (خدمات لیزر) و دکتر عباداللهی (خدمات فیشیال). اون وقت، هر کدوم از این دکترها، میشه زمان حضور مجزایی داشته باشن و از داخل فرم بوکلی، به سادگی انتخاب بشن.
بهترین هست
26
سلام
چطوری باید پرداخت بصورت تستی رو از فرم بوکلی حذف کنم؟
من زرین پال و اضافه کردم اما پرداخت تستی همچنان هست. چطور باید غیرفعالش کنم؟
23
همایون عزیز
برای غیرفعال کردن پرداخت تستی، از منوی بوکلی->تنظیمات-> پرداختها استفاده کرده و هر کدوم از گزینه ها رو که میخواید حذف کنید، غیرفعال و سپس ذخیره نمایید. در صورتیکه مشکل برطرف نشد، میتونید از صفحه تماس با ما استفاده کرده و در تلگرام با ما ارتباط بگیرید.
بهترین هست
24
آخه توی قسمت تنظیمات پرداخت ها اصلا این گزینه تستی وجود نداره.
فقط بانک ملت و زرین پال و پی پال هستش.
23
همایون عزیز
اولین گزینه داخل این صفحه، پرداخت به صورت آزمایشی هست که باید غیرفعال بشه. درصورت حل نشدن مشکل، لطفا در تلگرام پیام بدید تا مشکل شما بررسی شود.
بهترین هست
28
سلام وقتتون بخیر باشه. من از افزونه بوکلی برای یک مجموعه اتاق فرار استفاده می کنم. یکی از مشکلاتی که دارم این هستش که زمان رزرو شده توسط یک شخص را مسدود شده نشان نمی دهد. یعنی ممکنه یک زمان توسط دو نفر رزرو بشه. چه طور می تونم کاری کنم که وقتی یک زمان توسط یک نفر رزرو شده برای دیگران به صورت مسدود(خاکستری) در جدول زمانی نشون بده که دیگران نتونن دیگه اون زمان رو رزرو کنن؟
ممنون میشم راهنماییم کنید
25
سلام سرکار خانم سعیدی
احتمالا شما از بوکلی ارائه شده در راستچین استفاده کردید که امکان رزرو برای بیش از یک نفر (رزرو گروهی) رو ارائه کردند. باید وارد تنظیمات بوکلی، قسمت رزرو گروهی بشید و نفرات رو تعیین کنید. بسته به سبک فروشتون، باید تنظیمات رو اعمال کنید. مثلا اگر یک نفر قرار هست بجای تمامی اعضا، وقت رو رزرو کنه، تعداد افراد رو باید به 1 کاهش بدید و هزینه رو از همون یک نفر بگیرید. اگر توضیحات بیشتری بدید، شاید بهتر بشه راهنماییتون کرد.
بهترین هست.
27
ممنون از پاسختان. این افزونه را از ژاکت تهیه کرده ام. روی رزرو گروهی که می زنم تنها یک فیلد میاره که نوشته که روی این گزینه بزنم دو گزینه میاره یکی یکی هم نوشته. از اول روی گزینه ی رزرو شده/ حداکثر رزرو بود. اصلا گزینه انتخاب تعداد نفرات نمیده!
31
سرکار خانم سعیدی
لطفا از طریق تلگرام (صفحه تماس با ما) مشکل خود را مطرح کنید تا برای حل مشکل افدام نماییم.
بهترین هست
22
سلام
افزونه بوکلی داره روی سایتی ولی نمدونم از کجا باید عدد اعشار قیمتهاشو پاک کنم کسی میتونه راهنمایی کنه؟
28
سلام دوست عزیز
بله که میتونیم راهنمایی کنیم، خودم راهنماییتون میکنم. از قسمت افزونه بوکلی، روی گزینه تنظیمات کلیک کنید تا صفحه جدید باز بشه. بعدش داخل تنظیمات، یه سایدبار هست که باید ازش پرداخت ها رو کلیک کنید (دقت کنید که منظور قسمت پرداخت ها تو منوی بوکلی در ورپرس نیست). وقتی رو گزینه پرداخت ها کلیک کنید، یه صفحه ی جدید باز میشه که همون بالای صفحه واحد پول و قالب قیمت نوشته و زیرش هم متدهای پرداختی (درگاه ها) رو نشون داده. کافیه قالب قیمت رو تغییر بدید و مدل بدون اعشاری رو انتخاب کنید.
بهترین هست
33
سلام وقت شما بخیر باشه. بنده قصد دارم از افزونه بوکلی برای رزو نوبت یک مجموعه گیم استفاده کنم. طبق مقاله ی شما به طور مثال بازی های اتاق فرار، بازی فکری و… به طور مثال می شوند دسته بندی ها. در هر کدام از این دسته بندی ها بازی های متفاوتی وجود دارد. به طور مثال بازی فکری به زیر مجموعه های مافیا و … تقسیم می شوند پس سرویس ها به طور مثال میشه مافیا و…. سوال اصلی بنده اینجاست که کارمند یا همان ارائه دهنده در این فرآیند و این مثال من دقیقا چی میشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
36
سلام نرجس عزیز
تو افزونه بوکلی، سه قسمت به نام دسته بندی، سرویس و ارائه دهنده وجود داره. اما بسته به نیازمون میتونیم یک یا دوتا از این بخشها رو به صورت پیش فرض و غیر قابل تغییر ارائه بدیم و فقط امکان انتخاب یک یا دو قسمت دیگه وجود داشته باشه. بنابراین، شما میتونید بازی ها رو به عنوان کارمند/ارائه دهنده قرار بدید و دسته بندی بازی رو در قسمت سرویس و نهایتا دسته بندی بوکلی رو به صورت پیش فرض قرار بدید و مخفیش کنید. به هر حال روش های مختلفی میشه داشته باشه. برای اینکه بهتر بتونم راهنماییتون کنم، از قسمت تماس با ما، فرم رو پر کنید تا راحتتر ارتباط برقرار کنیم.
30
سلام خسته نباشید یه سوال داشتم من فیلد ایمیل رو میخوام اختیاری کنم چطوری باید اینکارو انجام بدم
33
سلام علیرضای عزیز؛
متاسفانه یکی از بزرگترین ضعفهای بوکلی این هست که نمیشه فیلد ایمیل رو اختیاری کرد.
البته امیدواریم که در نسخههای جدیدتر، این مشکل برطرف بشه.
30
همه توضیحات عالی بود تشکر من فقط یک مشکل دارم و اینه که ساعت های نوبت را بصورت 4 ب.ض نشون میده و بصورت 16:00 نشون نمیده
27
سلام دوست عزیز،
نحوه نمایش ساعت جزو تنطیمات وردپس هست، نه بوکلی.
از نوار سمت راست وردپرس، وارد قسمت تنظیمات و بعد تنظیمات عمومی بشید، در قسمت زمان، فرمت ۲۴ ساعته رو انتخاب کنید.
29