اینستاگرام تبدیل به یکی از بزرگترین پلتفرمهای سوشال مدیا شده است. این پلتفرم که در سال 2010 میلادی معرفی شده بود، در سال 2012 میلادی توسط کمپانی فیسبوک و به ارزش 1 میلیارد دلار خریداری شد. شاید در آن زمان، بسیاری از افراد هنوز اسم این اپلیکیشن دوست داشتنی را نشنیده بودند، اما در حال حاضر شاید نتوان کسی را پیدا کرد که از آن خبر نداشته باشد! سال 2017 میلادی هم نسخه اینستاشاپ یا همان تبدیل اپلیکیشن اینستاگرام به فروشگاه منتشر شد.
البته استفاده از پیج اینستاگرام به عنوان فروشگاه، مدتها قبلتر و توسط کاربران انجام شده بود. بخاطر استقبال صاحبان پیجها از این قابلیت و همچنین اعتماد مخاطبان پیجها، فیسبوک تصمیم گرفت که این قابلیت را در یک نسخهی جدید، به اینستاگرام اضافه کند. البته هنوز هم در سال 1400، تعداد کمی از پیجهای فروشگاهی ایرانی، از ویژگی اینستاشاپ استفاده کرده و بیشتر از همان حالت سنتی استفاده میکنند. در این مقاله، روشهایی را به شما آموزش میدهیم که بتوانید با استفاده از آن، اعتماد مخاطبان را جلب کنید و محصولاتتان را راحتتر بفروشید.
چرا مخاطبان بدبین هستند؟
مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید میترسد! در سالهای گذشته که پلتفرمهای متعددی برای فروش محصولات و خدمات ایجاد شد، بعضی از ادمینهای فریبکار، افراد زیادی را سرکیسه کردند. پول را گرفتند، اما کالا یا خدمتی را تحویل نداده و مخاطب را هم بلاک کردند! این اتفاق برای خود بنده هم به نوعی متخصص دیجیتال مارکتینگ هستم، افتاد! در آن سالها حتی دسترسی به پلیس فتا هم به این سادگیها نبود و وقتی شکایتی انجام میشد، مسئولان بیشتر خود شاکی را سرزنش میکردند که چرا اعتماد کرده است!
مخاطبانی که تجربهی تلخ سرکیسه شدن را داشتند (از جمله خود من)، دیگر به این سادگیها به پیجهای تازه تاسیس اعتماد نخواهیم کرد. حتما باید شواهدی مبنی بر فعالیت صحیح و اصولی پیج باشد تا کالای خود را از اینستاگرام بخریم. البته فارغ از تجربه تلخ، هنگامیکه ما به مغازه یا فروشگاهی مراجعه میکنیم (به صورت فیزیکی)، حضور کالا و افراد را در یک جای معتبر (مغازه) به چشم خود میبینیم. اما همهی آنچه که در فضای مجازی دیده میشود، چند عکس و ویدئو است. بنابراین، اعتماد کردن، خصوصا به پیجهای تازه تاسیس، واقعا سخت خواهد بود. اما راهکار چیست؟
روش های جلب اعتماد مخاطبان در اینستاگرام
شما به عنوان کسب و کاری که به تازگی قصد دارید تا صفحهی اینستاگرام خود را راه انداخته و مشتریانی را به خود جلب کنید، قطعا باید روش های جلب اعتماد مخاطبان در اینستاگرام را بدانید. قطعا بعضی از این موارد به ذهن خودتان هم خطور کرده است، اما سعی داریم نکاتی را به شما بگوییم که احتمالا به آن فکر نکرده بودید.
راه اندازی اینستاشاپ
اینستاشاپ قابلیتی است که در سال 2017 میلادی معرفی شد و رفته رفته در تمام کشورها قابل استفاده شد. با اینکه زمان زیادی را در اینستاگرام میگذارم، اما به ندرت صفحاتی را دیدم که از این قابلیت بی همتا استفاده کرده باشند. این ویژگی، نه تنها ظاهر پیج را متفاوت کرده و اعتماد مشتریان اینستاگرامی را چند برابر میکند، بلکه کار فروش و ثبت سفارش را نیز یک پنجم خواهد کرد. به جای چت با بیش از صدها نفر (مشتریان)، تمامی آنها به صفحهی مربوط به ثبت سفارش هدایت خواهند شد. برای مثال، دو پیج زیر را مشاهده کنید:
ادمین پیج بیکو_پلاس، از قابلیت اینستاشاپ استفاده کرده و نتیجهی آن، قرار گرفتن چندین لوگو در قسمت بالای پستها است. علامت سبد خرید نیز بر روی محصولات نمایش داده شده و هنگامیکه بر روی هر پست کلیک کنید، دایرهی نمایان شده که قیمت و اطلاعات آن را به مشتری نمایش میدهد (همانند تصویر زیر). اما ادمین پیج سامانشوز، از پیج معمولی اینستاگرام استفاده کرده و به نظر میرسد که با سایر پیجهای اینستاگرام (پیجهای شخصی) تفاوت خاصی نداشته باشد.
وقتی برروی گزینهی View Product کلیک شود، هم اطلاعات محصول (شامل قیمت، لینک خرید و …) نمایش داده شده و هم کاربر میتواند محصولات مشابه را نیز مشاهده کند. اگر مخاطب محصول را پسندید، با کلیک بر روی یک دکمه، به صفحهی خرید منتقل شده تا با ثبت تمامی اطلاعات و پرداخت (در صورت نیاز)، محصول خود را خریداری کند. این در حالی است که در پیج معمولی، تازه نوبت به ارسال دایرکت و باقی ماجرا میرسد.
این اولین قسمت برای جلب اعتماد مشتریان اینستاگرام است. حتی اگر پیج خود را به تازگی راه انداختهاید، شک نداشته باشید که تبدیل پیج معمولی و یا حتی بیزینس به اینستاشاپ، نقش مهمی در جلب اعتماد مخاطبان جدید دارد. صد البته که فراموش نکنید که ثبت سفارش کاملا اتوماتیک شده و میتوانید زمان بیشتری را برای صحبت با مخاطبان در دایرکت و یا تولید پستهای جدید، بگذارید.
استفاده از تصاویر و ویدئوهای با کیفیت
با توجه به دهها هزار پیج اینستاگرامی و رقابت شدید برای جذب فالوور بیشتر و خصوصا جلب اعتماد مخاطبان، شک نداشته باشید که پارامترهای ظاهری باعث میشود که مخاطب در کسری از ثانیه به محصولات و یا پستهای شما، علاقمند شود. اگر مخاطب احساس کند که تصاویر و حتی متون شما از پیجهای دیگر کپی شده است، اعتماد خود را از دست خواهد داد و حتی ممکن است در معرض آنفالو شدن قرار بگیرید.
نیازی به استخدام یک گرافیست زبردست و پرداخت حقوقهای آنچنانی نیست. کافی است که یک بگ گراند زیبا برای محصولات خود (چه فیزیک و چه مجازی)، انتخاب کنید و با عکس برداری مناسب (بدون لرزش و تاری، نور مناسب، زاویهی دید مناسب و …)، پست خود را آماده کنید. بار دیگر به عکس زیر نگاه کنید:
سامانشوز یک زاویهی مناسب را پیدا کرده و تار کردن اطراف محصول، نگاه ما را به کفش خود جلب میکند. هیچگونه جلوه خاص یا گرافیک متفاوتی در معرفی محصول به کار نرفته است. فقط کافی است که عکس را به خوبی بگیرید و در صورت نیاز، لوگوی خود را در بخشی از تصویر قرار دهید. قطعا با نگاه اول به پیج فوق، متوجه شدهاید که تمامی عکسها توسط ادمین پیج (به علت حضور دستی مشخص)، گرفته شده است. این کار باعث شده که شما به فروشگاه اینساتگرامی سامانشوز، اعتماد کنید، چرا که هم از حضور یک انسان و هم از حضور کالا مطمئن هستید.
بازدید حضوری
حتی اگر کسب و کار شما کاملا آنلاین بوده و مکان مناسبی برای بازدید روزانه مخاطبان ندارید، بهتر است یک روز از هفته و ساعاتی مشخص را برای بازدید حضوری اعلام کنید. حتی اگر شرایط شما فراهم نباشد، این کار به بعضی از مشتریان کمک میکند تا کاملا به شما اطمینان کنند. حضور آنها در محل شما نه برای از نزدیک دیدن اجناس و یا خرید کردن است، بلکه برای مطمئن شدن از حضور یک انسان و وجود کالا خواهد بود. بهتر است یک روز از هفته، مثلا جمعهها عصر را برای بازدید حضوری اعلام کنید. اگر قادر به میزبانی هستید، چه بهتر! ساعات بازدید را افزایش دهید. فراموش نکنید که حتما از بازدید کنندگان عکس گرفته و در قالب یک استوری، به سایر مخاطبان پیج نشان دهید!
تسویه در محل
اگر پیج را تازه تاسیس کردهاید، راهی به جز تسویه در محل برای شما باقی نمیماند. در ابتدای کار، رسما اعلام کنید که امکان ارسال، فقط برای مناطق اطراف (محله، شهر، استان)، امکان پذیر است. برای افرادی که در سطح شهر (یا مناطق نزدیک به شما)، هستند، اعلام کنید که تسویه درب منزل انجام خواهد شد. برای مشتریانی که مقداری با شما فاصله داشته و خودتان قادر به حمل کالا نیستید (باید پست کنید)، مبلغ پست را به عنوان بیعانه دریافت کنید و مابقی را در محل، تسویه نمایید.
با این کار، یک نوع اعتماد دو طرفه بین صاحب کسب و کار و مشتریان ایجاد خواهد شد. اگرچه این کار دردسرهای خاص خود را دارد (مثلا پشیمان شدن مشتری از دریافت کالا)، اما چارهای ندارید که کسب و کارتان را اینگونه شروع کنید. وقتی به اندازهی کافی سرشناس شدید، میتوانید تسویه در محل را کلا حذف کنید. البته یادتان باشد که دیجیکالا با چند هزار سفارش در روز، هنوز هم پرداخت در محل را به مشتریان خود ارائه میدهد!
درگاه پرداخت
اکثر صاحبان کسب و کار، نه تنها از اینستاشاپ استفاده نمیکنند، بلکه برای دریافت پول، شماره کارت در اختیار مشتریان قرار میدهد. اگر این کار را پنج سال پیش انجام میدادید، هیچ مشکلی وجود نداشت، اما در سال 1400 و با وجود دهها هزار پیج فروشگاهی، این کار اصلا درخور یک کسب و کار آنلاین نیست. بسیاری از کسانیکه پیج اینستاگرام خود را مدیریت میکنند، به دنبال کسب مجوز فعالیتهای اینترنتی نبوده (که خب حق هم دارند!) و بنابراین نمیتوانند درگاه پرداخت شاپرک دریافت کنند. که این موضوع، اصلا مهم نیست!
اما در سالهای اخیر، درگاههای پرداخت متعددی برای فعالان حقیقی اینترنتی ارائه شده است. زرینپال و پیفا دو درگاه پرداختی هستند که برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی راهاندازی شدهاند! برای گرفتن این درگاهها باید فرآیند احراز هویت انجام شده (که بسیار ساده و سریع است) و سپس درگاهی در اختیار شما قرار داده میشود. زرینپال و پیفا هم درگاه پرداخت در اختیار کسب و کار قرار میدهند و هم در صورت وجود شکایت (از طرف مشتریان)، با صاحب کسب و کار برخورد خواهند کرد.
بنابراین، درگاه پرداخت خود را ایجاد کنید، در قسمت هایلایتهای پیج درگاه پرداخت را معرفی کنید تا به سادگی نه تنها اعتماد مخاطبان را جلب کرده، بلکه بخشی از فرآیند ثبت سفارش را نیز اتوماتیک کنید. با استفاده از درگاههای پرداخت زرینپال و پیفا میتوانید فاکتورهای از پیش تعیین شده را برای مخاطب بفرستید تا آنها نیز به سادگی پرداخت خود را انجام دهند. در مقالهی ساخت درگاه زرینپال و پیفا برای اینستاگرام، نحوهی ساخت درگاه اختصاصی را توضیح دادهایم.
جواب دایرکت را بدهید
یکی از ملاکهای معتبر بودن هر پیج، پاسخگویی به کامنتها و خصوصا دایرکتها است. هر نفر که با رضایت از دایرکت شما خارج شود، در درازمدت دهها نفر دیگر را روانهی پیج شما خواهد کرد. اولین دایرکتی که دارید را حتما با صبر و حوصلهی بسیار زیاد پاسخ دهید. چرا که بعدا این جمله بین مخاطبان شما دهان به دهان خواهد گشت که: “من چند سال پیش با این پیج حرف زدم، خیلی خوب جواب دادن”. این رضایت کاربر در طولانی مدت، باعث جذب چند صد مخاطب دیگر خواهد شد.
در نقطهی مقابل، حتی یک دایرکت بدون پاسخ نیز میتواند در طولانی مدت، باعث از دست رفتن چند ده و حتی چند صد مخاطب جدید شود. ارزش تک تک افرادی که به شما دایرکت میدهند را بدانید. در شروع به کار، خودتان میتوانید همهی کارهای پیج را انجام دهید. اما با گذر زمان، کافی است یک روز اینترنت نداشته باشید تا دهها و حتی صدها دایرکت بدون پاسخ داشته باشید. یادتان باشد که فقط بلاگرها هستند که با جواب ندادن به دایرکتها میتوانند مشتری بیشتری برای خود جذب کنند! شما قرار است که محصولاتتان را بفروشید، نه اینکه با تبلیغات درآمد کسب کنید!
هیچ کامنتی را پاک نکنید
حتی اگر صالحترین انسان روی زمین باشید و بهترین کالا را با کمترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار دهید، باز هم کسانی هستند که با کامنتهای بیهوده، قصد تخریب شما و یا حتی هتاکی را دارند. کار را به سایر مخاطبان پیج بسپارید. با گذر زمان، شما آنچنان طرفدارانی پیدا خواهید کرد که خودشان به جای شما، جواب هرگونه بی ادبی و هتاکی را خواهند داد! اصلا نیازی نیست که پستی را پاک کنید و یا جواب بیاحترامیها را بدهید.
هنگامیکه کاربران زیادی در حمایت از شما، شروع به بحث با این فرد بی ادب کنند، آن زمان اعتبار پیج شما چند ده برابر خواهد شد. کافی است که فقط با صبر و ادب، این جدال را مشاهده کنید و بگذارید تا بدون هزینه (چه پول و چه زمان)، اعتبار بیشتری را در اینستاگرام برای خودتان ایجاد کنید.
در پیجتان تبلیغات دیگران را نکنید
اگر قصدتان فروش محصولاتتان است، به هیچ عنوان تبلیغات پیجهای دیگر را قبول نکنید. اصولا پیجهای موفق نیازی به کسب درآمد از طریق تبلیغات ندارند (به غیر از سلبریتیها و بلاگرها). بنابراین، هیچگاه به دنبال تبلیغات گرفتن نباشید. در نقطهی مقابل، برای حمایت از کمپینهای انسان دوستانه و حقوق بشری، حتما استوری یا پست بگذارید و حمایت خود را نشان دهید. در زمانهایی که موضوعی خیرخواهانه ترند میشود، بهترین کار ساخت یک استوری جدید و اختصاصی است. مطمئن باشید که اگر طراحی استوری شما مناسب باشد، بسیاری از فالووران پیج (حتی بدون درخواست)، استوری شما را به اشتراک خواهند گذاشت و این یعنی تبلیغات رایگان!
پویا باشید
بگذارید تا مخاطبان شما، احساس کنند که ادمین هم یک انسان مثل تمامی انسانهای دیگر بوده و حیات و زندگی دارد. از خودتان استوری بگذارید، از اتفاقات روزمره (و مرتبط با کسب و کار) سخن بگویید، به مناسبتهای فرهنگی و اجتماعی واکنش نشان دهید (دور مناسبات سیاسی را خط بکشید!). هر از چند گاهی با برگذاری یک مسابقه و یا چالش، کاربران را با محتوای خود درگیر کنید. از همه مهمتر، برنامهی هفتگی یا ماهانهای برای استوری و پستهای خود داشته باشید تا کاربران شما را فراموش نکنند.
کافی است فقط یک هفته از تولید محتوا (پست و استوری) دست بردارید تا 20 درصد از مخاطبان خود را از دست بدهید. نسبت به برنامهی محتوایی خود پایبند باشید تا اعتماد مخاطبان اینستاگرامی خود را از دست ندهید. غیبت شما به معنای مرگ تدریجی پیج اینستاگرامی و نهایتا مرگ کسب و کار شما خواهد بود. حتی اگر نیاز است، ادمینی را برای مدت غیبت خود در نظر بگیرید. مطمئن باشید که ادمینی که در این مدت به جای شما خواهد نشست، در آینده از ضررهای بسیاری جلوگیری خواهد کرد.
مخاطبان را به میدان بیاورید
ارتباط دوسویه مهمترین نکتهی پلتفرمهای جدید است. بعد از تلویزیون و رادیو که تنها مجری میتوانست صحبت کرده و میلیونها نفر فقط پای صحبتها بنشینند، تقریبا تمامی پلتفرمهای جدید برای ارتباط دوسویه طراحی شدهاند. پس به مخاطبان خود اجازهی صحبت بدهید! نه تنها اجازهی صحبت بدهید، بلکه به زور هم که شده مجبورشان کنید تا با شما در ارتباط باشند. مثال بسیار حرفهای از این کار را در تصویر زیر مشاهده کنید:
پیج فارماتون که در زمینهی دکوراسیون زنده و مشاورهی نگهداری گیاهان آپارتمانی فعال است، در همان جملهی ابتدایی مخاطب را وارد میکند که کامنت بگذارد! ادمین فارماتون این کار را با نهایت ظرافت انجام داده و از مخاطبان میخواهد اسم گیاه را بگویند. با همین ترفند ساده، در مدت زمانی کمتر از 10 ساعت، بیش از 331 کامنت دریافت کرده است. این پیج، یکی از موفقترین پیجهای اینستاگرامی است که توانسته با درگیر کردن مخاطب در پستهای روزانه، راه خود را به اکسپلور اینستاگرام باز کرده و اعتماد مشتریان اینستاگرامی را جلب کند. شاید کاری که فارماتون کرده است، بهترین مثال برای به میدان آوردن مخاطبان در اینستاگرام باشد!
اگر این مقاله چیزهایی را به شما یاد داد که نمیدانستید، با امتیاز دادن به این مقاله، باعث دلگرمی ما شوید.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.